woensdag 19 juli 2017

Weblog B&W: Vertellen wat we doen

De afgelopen weken is het onkruid hard gegroeid. Te hard. Eerst was het te droog. ‘Code rood’ werd afgekondigd, in verband met gevaar voor natuurbranden. Dan kun je niet met branders de straat op om het onkruid te weg te branden. Daarna regende het hard en langdurig, zodat toen we weer konden branden, het branden niet effectief genoeg was vanwege de nattigheid.

Achterstand inlopen

“Vertellen jullie dat aan onze inwoners?”, vroeg ik onze afdeling beheer. Nee, was het antwoord. De afdeling is dan namelijk alweer zo druk in de weer om de achterstand bij de onkruidbestrijding in te lopen, dat ze vergeten om aan u uit te leggen wat ze doen, hoe ze het doen en waarom ze het doen. Terwijl wij op het gemeentehuis heel goed weten dat u het belangrijk vindt hoe uw buurt eruit ziet. Gras, hondenpoep, onkruid: het zijn veelbesproken onderwerpen.

Gelukkig pakken ze bij de afdeling beheer die vraag óók gelijk op en leggen ze het deze week uit in de gemeentemedia: “Onkruidbestrijding: de gemeente wordt té groen”.

Vaker

Ik heb met de afdeling beheer afgesproken dat ze veel vaker gaan vertellen wat ze doen, hoe ze het doen en waarom ze iets doen. Dat is vaak seizoensgebonden: in het najaar komen standaard de berichten over de bladkorven en in de winter de strooiroutes.

Onlangs stond er ook uitleg in onze nieuwsbrief en op onze gemeentepagina hoe wij met grasmaaien omgaan. Dat is namelijk afhankelijk van de plaats en het gebruik. En zo moeten we nog veel vaker over ons dagelijks werk vertellen, bijvoorbeeld over het werk dat de WSD-medewerkers voor ons doen of over de hondenvoorzieningen. Momenteel zijn er in twee wijken weer groepen inwoners samen met ons en hondeneigenaren aan het kijken hoe we het best hondenlooproutes kunnen inrichten. We doen beheer en onderhoud graag samen, ook zonder dat u het hele beheer overneemt (al mag dat wel, zoals buurtvereniging ’t Leerke laat zien).

Er valt veel te vertellen over beheer en onderhoud en dat zullen we ook vaker gaan doen, omdat we weten dat u het onderhoud in uw eigen buurt belangrijk vind.

Fijne zomer!

Alexander van den Dungen,