woensdag 16 juni 2010

Coalitie kiest nu al voor OZB-verhoging

Het college en de coalitie kiezen ervoor om de OZB met 3,5% verhogen. Wij hadden met andere oppositiepartijen voorgesteld om nu af te zien van die verhoging, in het najaar een goede strategische discussie te voeren als ook de tweede bezuinigingsronde aan de orde is en een alternatieve dekking voor 2011 te vinden. Het college en de coalitie gingen daar niet in mee, omdat de begroting over meerdere jaren sluitend moet zijn. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Voor 2012 en verder had in die meerjarenbegroting gewoon die OZB-verhoging kunnen blijven staan. Dat heeft voor onze inwoners geen directe financiële consequenties en de meerjarenbegroting gaat in het najaar toch drastisch op de schop.
De motie van afkeuring over het miljoenenverlies in het plan-Jacobskamp, ingediend door Gestels Belang, werd door de oppositie gesteund. De motie om de hondenbelasting niet draconisch met 12% te laten stijgen, ingediend door de PvdA, werd wel raadsbreed gedeeld, maar bij het stemmen alleen gesteund door de oppositie. Onze motie om mee te gaan in de landelijke discussie om de VNG-contributie te verlagen, werd wel unaniem ondersteund.