vrijdag 21 mei 2010

D66 krijgt veel bijval over twijfels educatief cluster Den Dungen

Een eerder politiek besluit om het educatieve cluster Den Dungen te bouwen aan de Jonkheer Van Rijckevorselstraat is gisteravond door de gemeenteraad van Sint-Michielsgestel bekrachtigd. Alleen Gestels Belang en D66 hielden twijfels bij de eerder gekozen locatie. Namens de laatste partij wilde Alexander van den Dungen een pas op de plaats. "Dat 544 mensen een petitie hebben ondertekend roept vragen op. Onderzoek eerst de echte financiële consequenties voor de bouw, zowel op Groot Grinsel als in de nieuwbouwwijk Jacobskamp", vond hij. De bijval voor zijn betoog vanaf de volle publieke tribune was overduidelijk.

Aan het begin van de vergadering stelde Leontien van Roosmalen namens het actiecomité Red 't Pleintje dat het huidige plan niet past bij het karakter van Den Dungen. "We blijven ons tot het uiterste verzetten tegen realisatie van dit plan op deze plek", hield ze de raadsleden voor. Het comité houdt vast aan een educatief cluster in de Jacobskamp met als argument dat daardoor in die wijk jonge mensen zullen gaan wonen. En dat het huidige plein Groot Grinsel behouden blijft. Al snel bleek gisteren dat de overgrote meerderheid van de Gestelse politiek niet op eerdere beslissingen zou terugkomen. Ook coalitiepartij PPA – de afgelopen jaren fel tegen een educatief cluster bij Groot Grinsel – stelde dat deze keuze de juiste is. Dit onder enig boegeroep.

Dat wethouder Leenen nog benadrukte dat goed communiceren van groot belang is, en dat hij met de verkeers- en parkeerdruk rekening zal houden met de omwonenden, leverder hem een reprimande van PvdA'er Bert Nelissen op. Deze vond dat Leenen niet de raad van informatie voorzag, maar over hun hoofden heen 'het actiecomité' toesprak. "Ga met die mensen in gesprek", sneerde hij. Leenen pakt die handschoen op en houdt binnenkort een informatieavond over de brede school.

(Brabants Dagblad 21-05-2010, Marcel Linssen)